معرفی:


این دو برادر «عون ابن علی» و «زیدابن عـلی» از نوادگان امام سجاد علیه السلام بوده اند که هنگام شهادت در سنین طفولیت و نوجوانی (هفت ساله و سیزده ساله) قرار داشتند و در دوران خلافت هارون الرشید، به اتفاق حضرت معصومه سلام الله علیها به ايران آمدند كه پس از ورود آنها به ايران، مأموران دستگاه حكومتي كه قصد قتل‌عام سادات و فرزندان آنها را داشتند، در مسير مشهد راه را بر آنها بستند و در نتيجه متفرق شدند .آن دو برادر زماني كه از دست رژيم آن زمان در حال فرار بودند، به قريه پونك مي‌روند و به كار براي مردم آن دِه مشغول مي‌شوند در همين احوال زماني كه در حال استراحت و مرتب كردن خود كنار نهر آبي كه هم‌اكنون نيز به صورت كانال آب در وسط حياط امامزادگان ديده مي‌شود، بودند ميرابي به نام علي عمران آن دو را به صورن مظلومانه‌اي با ضربات بیل به شهادت مي‌رساند و آن دو را به داخل چاهي مي‌اندازد. بعدها با گذشت زمان و با كم شدن فشارهاي حكومتي مردم محله پونك كه از وجود اين دو پیکر مبارك داخل چاه اطلاع داشتند براي آنها بقعه‌اي بنا مي‌كنند.


بارگاه این دو امامزادگان، عینعلی و زینعلی علیهما السلام در میان کوچه باغ های منطقه پونک تهران و انبوه درختان سر به فلک کشیده قرار گرفته است.


بنای آستان این دو بزرگوار، بنابر منابع مکتوب، متعلق به دوران فتحعلی شاه قاجار می باشد که اصـل آن از بیرون 8 ضلعی و از داخل مربع شکل و با طول و عرض چهار متر مربع است. در زمان ناصـرالدیـن شاه یک ایوان در سمت مشرق بقعه، و مسجد کوچکی در غرب آن الحاق گردیده است. در سال 1337 ش توسط خانواده فرمان فرماییان مرمت گردیده است، در سال 1358، تغییرات و تعمیراتی به عمل آمده است و درهای کوچک غربی و غسّالخانه برداشتـه شده اند. به مرور در سال 1376، مرحوم فریدون پرهیزگار آخرین بازسازی را بعمل آورده اند و در سال 1380 ضریح جدید اثر ابوالحسنی میبدی جایگزین حرم چوبی و مشبّک چهار ضلعی (جعفری) گردیده است.


فضای داخل بقعه این دو امامزاده بزرگوار همچون بسیاری از اماکن مقدسه مربوط به امامزادگان با آینه‌کاری‌ها و معماری‌های خاص اسلامی مزین شده است؛ عطر عود و صدای مناجات زائران و گه‌گاهی صدای قرائت دعایی در گوشه کنار این امامزاده، بر فضای روحانی آن می‌افزاید.


آستان مقدس امامزادگان عینعلی وزینعلی علیهم السلام همه ساله به ویژه در ایام محرم و شبهای قدر، پذیرای هزاران نفر از طیف های مختلف مردم از شهرهای مختلف کشور می باشد.


مقام معظم رهبری فرموده اند بقاع متبرکه باید تبدیل به قطب های فرهنگی شود و جمعی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و مسئولان کشوری و با کمک  همراهی خیّرین خوش نام، چند سالی است در قالب هیئت امنای آستان امامزادگان عینعلی و زینعلی(ع) به دنبال اجرای فرمان مقام معظم رهبری و تبدیل شدن این آستان به قطب فرهنگی منطقه شمال غرب تهران هستند.


این آستان در منطقه ای از تهران واقع شده که سرانه مساجد در آن به نسبت جمعیت بسیار پایین تر از مناطق دیگر تهران بوده و با توجه به تغییر هویت اجتماعی و فرهنگی شمال غرب تهران طی سالیان گذشته، اهمیت کار و تلاش سازمان یافته و مدیریت پذیر معنوی، فرهنگی و اجتماعی در قالب این آستان را دوچندان ساخته است.


به فضل الهی و با اجرای برنامه های گوناگون فرهنگی، مذهبی، آموزشی و تربیتی، طیف های مختلف مردم متناسب با نوع و میزان نیازمندی و علاقمندی شان  به این مکان زیبا، دلنشین و معنوی جذب شده اند. برگزاری مراسم های مذهبی با حضور هزاران نفر از مجاوران و زائران به ویژه در ایام محرم حسینی و ایام فاطمیه و شبهای قدر، برگزاری کلاس های آموزشی، مشاوره، راه اندازی مرکز طب سنتی امام سجاد(ع)، اکرام و اطعام ایتام و محرومان تنها بخشی از اقدامات گسترده این مجموعه به شمار می رود.


فضای آرام، زیبا و روحانی این آستان فرصتی برای خلوت و مناجات انسان هایی است که در تکاپوی زندگی شهری به دنبال آرامش و معنویت می گردند و در مأمن روحانی نوادگان اهل بیت علیهم السلام، به دنبال زدودن زنگار از دل هستند.


عینعلـی و زینعلـی سلطـان دین
هردو نــورچشم زین العــــابدین
 هر دو هستند نــــوگلان مصطفی
مظهر ایـمــــان و لطف و وفـــــا